contact whatsapp

הבלוג לדיני עבודה -

יתרונות לעבודה מהבית

עבודה מהבית – השלם גדול מסך חלקיו; עבודה מהבית – יתרונות לעובד; עבודה מהבית – יתרונות למעסיק

31 במרץ, 2020

עבודה מהבית – השלם גדול מסך חלקיו

ההשלכות של עבודה מהבית באות לידי ביטוי באורח החיים של כולנו. יש בעבודה גמישה יתרונות למעסיק, לעובד ולסביבה בכלל. 

במחקר שנעשה ע"י אוניברסיטת הרוורד (ארה"ב, אוגוסט 2019) ובדומה למחקר מוקדם יותר שנעשה באוניברסיטת קארדיף , (אנגליה, 2017)  נמצא כי העובדים מהבית היו מרוצים יותר וכתוצאה מכך, יעילים יותר וכן שהכנסתם הפנויה עלתה ובמקביל עלו גם רווחי המעסיק.

גם בארץ נערך סקר (2019) בהיבטי יעילות ושביעות רצון של עבודה בשעות גמישות במגזר הציבורי בפיילוט שנערך מטעם משרד האוצר. ממצאי הסקר העידו על שביעות רצון, הן של המשתמשים והן של המנהלים, ועל שיפור בביצועים של עובדים המשתמשים בפיילוט. כמו כן, בעקבות הנגשת המידע בדבר קיומו של הפיילוט ודרכי המימוש, מספר העובדות והעובדים המצטרפים ומשתמשים בפיילוט עלה משמעותית.

זאת ועוד, עבודה מהבית תורמת אף לאיכות הסביבה, ובריאות הציבור ולו רק אם בוחנים את ההיבט של ירידה בנסיעות עובדים למקום העבודה, מוריד את צריכת הדלק, וכן דילול מספר כלי הרכב בכבישים שמוריד את כמות וגודל הפקקים בכבישים ומכאן מפחית את זיהום האוויר ובנוסף יתכן שאף יוריד את מספר תאונות הדרכים.

להלן תמצאו רשימה מייצגת של כמה מהיתרונות הבולטים של עבודה גמישה הן עבור העובד והן עבור המעסיק.

עבודה מהבית – יתרונות לעובד

  1. גמישות שעות העבודה. בדרך כלל מי שעובד מהבית יכול לקבוע לעצמו מה יהיו שעות העבודה ובלבד שיעבוד את מלא המכסה של משרתו, אם היא משרה שלמה או חלקית.
  2. הנגשה לעבודה. לעובדים כשרוניים וחרוצים בעלי מוגבלויות לעתים נסגרת הדלת בשל חוסר נגישות במקומות עבודה מסויימים אבל עבודה מהבית מגדילה את מגוון העיסוקים שיוכלו לעבוד בהם.
  3. זמן איכות עם הילדים. כשעובדים מהבית אפשר ללוות את הילדים לגן ולבית הספר ולקבל אותם כשהם חוזרים. והכל ללא מתח של "שמא נאחר". להכין שעורים ביחד ולהקדיש להם הרבה יותר תשומת לב.
  4. רווח ימי מחלה. עובד מהבית יכול לשמור או לטפל בבן משפחה מבלי לקצץ בימי המחלה שצבר.
  5. רווח ימי חופשה. מי מאיתנו לא יוצא ל"סידורים" ונאלץ בשל כך לקחת ימי חופשה. אם עובדים מהבית אפשר להזמין טכנאי או לצאת לשעה לרשום את הילד לחוג מבלי להפסיד ימי חופשה ולהשלים את שעות העבודה.
  6. חיסכון בהוצאות. עובד מהבית נזקק פחות לנסיעות, ברכב או בתחבורה ציבורית. קונים פחות בגדים בכלל ופחות בגדים יצוגיים ושאר פרטי לבוש, כמו אקססוריז ודברי איפור. אף כי מומלץ לא להישאר בפיג'מה או טרניג במהלך יום עבודה.

עבודה מהבית – יתרונות למעסיק

  1. קיצוץ ניכר בהוצאות. מעסיק עובדים מהבית חוסך כסף. כסף רב. שני מקורות לחיסכון בולטים במיוחד הם הקטנת צי הרכב של החברה וחיסכון בשטח משרדים ומתחמים משותפים כמו חדר אוכל או חדרי ישיבות. ההוצאות הנלוות לשתי הוצאות אלה כמו ביטוחי רכב, ארנונה ומיסים אחרים. בנוסף, המעסיק חוסך בהוצאות נלוות אחרות לאחזקת שטחי משרד כמו מערכות מחשוב (היום עובדים ב"ענן") חשמל, בעיקר על מיזוג וחימום.
  2. טיוב והרחבת היצע של הון אנושי. מעסיק שעובדיו עובדים מהבית יכול להעסיק עובדים מכל מקום. אם היום עובד מהפריפריה יעדיף לעבוד קרוב לבית, או שמעסיקים יעדיפו לשלם פחות הוצאות נסיעה. הרי שעבודה מהבית פותרת את הבעייה הזו. ולא זו, אף זו, מגדילה את היצע משאבי האנוש מעבר לסביבה הקרובה. בנוסף יכול מעסיק להעסיק עובדים מוכשרים אך עם מוגבלויות מבלי להנגיש את משרדיו ולהתאימם לצרכיהם המיוחדים.
  3. עובדים יעילים ולויאלים יותר. כשהעובדים מרגישים ש"סומכים" עליהם הם משקיעים יותר כדי לשמור על התדמית הזו לאורך זמן.
  4. פחות העדרויות וימי מחלה. בדיוק כמו שהעובדים מעדיפים לא לנצל ימי חופשה וימי מחלה שמגיעים להם כך המעסיקים מעדיפים שעובדים ייעדרו כמה שפחות מהעבודה.

הכל על הסכם העסקה – מאמר בבלוג לדיני עבודה

הגיע הזמן לאפשר עבודה מכל מקום – אוניברסיטת הרווארד, 2019

השלכותיה של עבודה מרחוק – אוניברסיטת קארדיף, 2017

עבודה בשעות גמישות – פיילוט משרד האוצר, 2019

(*)  המאמרים באתר המשרד מספקים מידע ראשוני בלבד, הנכון למועד פרסומו, ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ משפטי. לבירור מקרים פרטיים מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה. פסקי הדין המלאים, שמספרם מובא במאמרים כאן, מתפרסמים במאגר המשפטי של אתר "נבו".